Monday, September 23, 2013

Special post?


Assalamualaikum.
“Things are falling into places” which means everything seems to be smooth in my life. At least at the moment. Alhamdulillah, perkenalan kami selama 2 bulan membawa pada rombongan merisik dari pihak lelaki. Mak kata ni sekali dengan tunanglah ni kalau dah ada cincin. Kalau ikut adat memang macam2 versi ada. Tapi aku tertarik dengan 1 blogspot ni http://www.amoli824.net/risik/majlis_risik.html seperti di bawah (baca yang kaler hijau tu je lah kalau malas nk baca pepanjang, hihihi) 

Merisik : Merisik merupakan langkah pertama untuk mendirikan rumahtangga. Amalan ini menjadi kebiasan bagi pihak lelaki yang berkenan kepada seseoang perempuan untuk dijadikan teman hidupnya. Amalan ini biasanya dilakukan sendiri oleh ayah atau ibu pihak lelaki atau menghantar wakil berkunjung ke rumah keluarga perempuan yang menjadi pilihan pihak lelaki.Tujuannya ialah hendak bertanya-tanya perihal anak perempuan keluaraga tersebut sama ada sudah dipinang orang atau belum,serta menyatakan hajat pihak lelaki untuk melamarnya. Sekiranya risikan itu mendapat jawapan yan positif,maka pihak lelaki boleh membuat keputusan sama ada hendak meneruskan hasratnya atau membatalkannya.

Meminang: Jika ia memilih untuk meneruskan hasratnya, maka mulalah langkah kedua untuk mendirikan rumahtangga. Meminang dengan maksud menyatakan hasrat untuk menjadikan anak perempuan pihak yang dirisik sebagai bakal isteri dan hasrat ini sama ada diterima atau ditolak oleh keluarga pihak perempuan,walaupun pada kebiasaannya kemungkinan diterima lebih banyak daripada ditolak.
Dalam adat meminang biasanya pihak lelaki akan membawa sesuatu hadiah dan barang yang boleh dijadikan tanda pertunangan,seperti cincin pertunangan. Dengan kata2 lain cincin itu menjadi tanda bahawa anak perempuan keluaraga tertentu telah pun diikat janji untuk dinikahkan dengan lelaki tersebut pada tempoh yang dipersetujui bersama antara pihak lelaki dan perempuan.


Ok, so panjang lebar explanation dia, in short, risik Cuma datang bertanya samada pihak perempuan tu masih single ke tak, so if she’s single, then terus datang lain kali untuk meminang dan masa ni baru bawa tanda seperti cincin dan berbincang tentang majlis akad nikah dan persetujuan dua2 pihak untuk nikah tu adalah namanya tunang. So in my case, it’s risik dan tunang secara bersederhana lah *aku ni sesimple umat, semua nak yang senang je lah* Aku ni duk konfius lah majlis aku ni merisik je ke ape... 

Dah mak aku ngan sdara mara kata “Dah tunang la tu” so aku buat lah research sikit. Baru lega hati aku dah paham bende ni. Yelah mase skolah dulu Agama Islam dapat A sebab menghafal je, dah tua2 ni dah lupe lah. Haha. sebab style orang skarang, risik 1 cincin, tunang ada 1 cincin lagi dan majlis besar2..tu style orang lain lah..Aku simple je.huahua~

*cincin risik&tunang* 
(gambar semua aku amek kat instaram sebab tak boleh copy paste,haha!)


Yelah, orang kata masa tunang takyah kecoh2. AKu x kecoh2 pun, just bagitau sape2 y terdekat dan terapat je. *Ada jugaklah aku upload kat fesbuk sebab sedara mara aku yang jauh pun nak tau jugak kan, dah alang2 tu kawan2 pun komen jugak cakap tahniah, okay je lah*

Lots of things happening in this end of September. Alhamdulillah. Rezeki. Dulu nak kereta tak dapat, sekarang tak minta pun dapat. This is actually because I got a job! Alhamdulillah everything is going smoothly for me. I’ll be teaching in an international school at Bandar Dato Onn, JB. At least for the moment lah. J It’s a contract period for fresh graduate which is a good thing, maybe after the 2 years ends, I can start working with government,  Hehe. 

*my new baby boo*
So, sebab dapat job yang agak jauh dari rumah, dapatlah kereta sebijik .hehe.  Macam Allah nak bagi rezeki tu sedebakkkkk terus..pakej dapat bertunang, dapat job and kereta. Eh! Bukan dapat eh..kene bayar kat bank PaMa bulan2 tau.*nasib baik takde interest PaMa* haha.. What? Kereta ape? Ala, kereta biase2 je. Nanti lah gaji dah tinggi kang aku amek la civic ke vios ke..haha *angan2 memang nak tinggi je lah kau ni Nisa!*

Actually I take it very positively tau. Kalau I think negatively, think about it, baru nak bina kerjaya, baru nak rasa belanja2 duit gaji sendiri, baru ingat nak bayar duit kereta je, dah kena kumpul duit nak kahwin. Kahwin bukan senang oiiii..Dah jodoh aku da sampai, da sampai seru kata orang tu. Alhamdulillah si dia seorang yang “my Mr.Right” cuz he’s very understanding, matured, charming, handsome, loving, caring, tegas and serious in his own ways and…ahhhhhh…macam2 lagi lah kalau tengah bercinta tu kentot pun wangi aperrrr…haha!
*my beloved*

But I am very thankful to Allah, my parents and my beloved future hubby for being very supportive in my life, although sometimes there are ups and downs. Huahua~

*nasib baik dah pegi kursus kahwin tau*

So, all in all….I have to prepare my routine as an international school teacher and at the same time preparation for marriage oiii…nak cari pelamin, andaman, catering, door gift segala..huaaaa..tak menang tangan lah aku sebab akulah wedding planner untuk aku. Haha. Nasib baik ada kawan yang dekat2 offer nak tolong2. All the best to me. Woman power! Hehe.Ok lah, tu jer. 

Assalamualaikum bloggers. J


No comments:

Post a Comment